I Danmarks hovedstad København findes der hvert år flere messer og udstillinger om mode, hvor publikum får set flere opvisninger og catwalks, så de kendte modedesignere kan få demonstreret de hotteste nyheder til den kommende sæson.

Det drejer sig især om Copenhagen Fashion Week i februar samt messen Copenhagen Fashion Festival i august, hvor man inviterer til shopping og særevents i byens butikker og får hele København til at summe af mode og sommer.

 

Copenhagen Fashion Festival

Ved denne udstilling fokuserer man på at videreudvikle festivalen og dermed optimere mulighederne for butikkerne til at komme tættere på kunderne. Man anvender meget internet til markedsføringen, så folk hjemmefra kan følge med og danne sig et overblik over nyheder og events for denen sæson. Og man anvender både hjemmesiden copenhagenfashionfestival.com, Instagram og Facebook @cphff #cphff.

København er nemlig uden sammenligning Nordens førende modeby, og især butikker med modeprodukter kan knytte værdifulde forbindelser og opnå kontakter til mange nye kunder i denne periode, og Copenhagen Fashion Festival kan meget vel være den afgørende faktor til at bringe butikker i forbindelse med modedesignere og kunder.

Ved hjælp af kreative idéer, shows, opvisninger og begivenhedsrige events kan man på festlig vis få promoveret sin forrentning og forøge sit brand og renomme for butikken. Modeugen i København er også for hele befolkningen, så ved denne farverige festival kan man deltage i mange kulturelle og moderelaterede arrangementer.

Ved at deltage i festivalregi vil eventet eller butikken blive omtalt i det officielle program som distribueres i 30.000 eksemplarer op til og under modeugen. Modeugen og Copenhagen Fashion Festival tiltrækker indkøbere og besøgende fra hele verden, og man tilstræber at give de mange besøgende et godt helhedsindtryk af København som mode – og shoppingdestination.

 

 

Den problematiske planlægning af events

Der har flere gange før desværre opstået mindre flaskehalsproblemer i forbindelse med arrangementerne ved den Københavnske modeuge, så modemessen næsten kan gå helt op i syningerne.

Problemet består især i, at messerne ikke kan enes om at afvikle på samme dage, hvilket man helst bør tilstræbe, således de mange vigtige udenlandske opkøbere, modepresse og andre på én gang kan rejse til København og få set alle mode ugens arrangementer. København kæmper om at være verdens 5. største modeby, idet de fire førende byer uden sammenligning er New York, Paris, London og Milano. De forskellige messer og udstillinger er blandt andet:

  • Revolver (tidligere Vision) i Øksnehallen på Vesterbro
  • Lokomotivværkstedet ved Fisketorvet
  • Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) i Bella Centeret
  • Messen Gallery på Hotel d’Angleterre
  • Modeshow på Børsen ved Christiansborg
  • Børnetøjsmessen CIFF Kids

Det gælder om at få struktureret og planlagt et glidende forløb, så det er nemmest muligt for organisationerne i modeindustrien at sende så mange indkøbere som muligt til København, og det er Dansk Mode & Textil, Wear og Danish Fashion Institute, der har problemer med at få modeugens messeaktører til at blive enige om datoerne for modeugens aktiviteter, således der ikke bliver for lang periode mellem arrangementerne eller uheldige overlapninger.

Disse tre organisationer har gentagne gange haft store problemer med planlægningen, hvilket skal gavne både udstillere og indkøbere, når planlægningen bliver perfekt. Man har heldigvis fået nedsat et såkaldt modeugeråd med repræsentanter fra messerne, de virksomheder, der udstiller på messerne og de tre organisationer, således man fremover meget nemmere kan planlægge event og aktiviteter på de bedst mulige strategiske tidspunkter til gavn for alle.

Billede: News Oresund